Fremtidens Interaktive Bibliotek
Oplæg på Gentofte Hovedbibliotek 13.09.05


Hvem er jeg?

Andreas Lykke-Olesen, Ph.D.-studerende, arkitekt maa
Institut for Design, Arkitektskolen Aarhus
InteractiveSpaces, ISIS Katrinebjerg
Projekt: space as interface

uddannet arkitekt fra aaa, kommunikationsdesign 2000,
er/har været tilknyttet undervisnings- og forskningsprojekter på aaa, a&d, daimi og cavi

partner i arkitekturbureauet kollision
kollision er et arbejdsfællesskab, hvis primære opgaver er projekter af udviklende karakter i spændingsfeltet imellem arkitektur, kunst og forskning - og ofte i samarbejde med andre faggrupper. Projekterne forsøger at integrere og udvikle informations- og kommunikationsteknologier i rumlige og arkitektoniske sammenhænge - fra designprocessen til selve formgivningen.

Spaceasinterface
deals with the emergence of pervasive computing in our surrounding space that contains both physical and virtual proporties. Interacting with these environments require a new way of understanding the relation between space and technology. To me interactions should not only be limited to simple displays but be a part of and take place in the space, and in that way using the space as the interface. This is done by combining the spatial and technological properties with the user as an interacting device – speaking to, gesturing with, moving in and touching the surrounding space. That way our interactions with technology gets a closer relation to the environments they are applied to.

Visionen er at skabe æstetiske augmented reality rum. Herigennem skal dagens bibliotek ændres til en fysisk interaktiv informations- og vidensportal - et eksperimentarium for interaktion med information.

Biblioteket skal vedblive at være en stærk kulturel institution i vores samfund, hvilket kræver fokus på aktiviteter som ikke kan individualiseres og distribueres.

---------------------------------------

1.
I den udbyggede bog popper 3D modeller op af siderne og skaber en mixed reality.
[Book]

2.
Interaktivt gulv til "Q and A"'s ved hjælp af krop og mobiltelefon.
[iFloor]

3.
En fleksibel og flytbar interaktiv enhed, som kan vandre fra bibliotek til bibliotek.
[cube]

4.
Snit i reolen og lad forsiderne komme frem, find din bog og få den udpeget på reolen.
[shelveSlider]

5.
Fysisk interaktiv søgemaskine der understøtter samarbejde og vægtning af søgekriterier.
[cubeSearch]

6.
Overlejret audio-infrastrultur, der skal leve sit eget liv til brug og misbrug.
[bibPhone]

7.
Kropslig flerbruger søgemaskine, der kobler gulv og bord.
[storySurfer]

8.
Brug mobiltelefonen som personlig mus og hent info om bøger direkte ned på mobilen.
[Mixis]

9.
Gulv som en mulig interaktionsflade - brug kroppen som input device.
[floorConcept]

10.
Interaktivt og fysisk vidensspil der understøtter op til fire brugere.
[floorQuest]

---------------------------------------

e: alo@daimi.au.dk
w: www.daimi.au.dk/~alo

- a.