Dette er websiden for en én-dags workshop der blev afholdt 04.03.03 på A&D i aalborg. Workshoppens formål er at give indsigt i interaktive webbaserede modeller.
Samtidig er det et forsøg i at lade, i dette tilfælde, studerende skabe dele til en større online model, der kan konfigureres til intet mindre end 14.348.907 modeller.


For at se modellerne skal en vrml-client være installeret, er den ikke det, kan den hentes her:

http://www.parallelgraphics.com/products/cortona/download/iexplore

Workshoppen afholdes med 15 studerende fra 8. semester på Urban Design. Reglerne for hvordan og hvor meget der skal modelleres indenfor hvert enkelt domæne kan læses herunder. De studerendes individuelle arbejder kan ses under participants og den samlede model kan ses under models. Billeder fra selve workshoppen ligger i gallery.

God fornøjelse - andreas lykke-olesen

generelt

Workshoppens mål er dels at se på en række redskaber, der kan bruges til at skabe online 3D-verdner, med en hvis mængde interaktion; og dels at teste vrml som et rumligt, planlæggende værktøj, der kan involvere en række "designere" på én gang. Jeg har ikke prøvet dette setup før, og håber derfor at vi via workshoppen kan diskutere nogle af de muligheder og begrænsninger der er i værktøjet.

Der skal arbejdes med to programmer - photoshop til at lave to textures pr deltager, og 3DstudioMax til at modellere delmodellerne inden de samles i den endlige vrml-fil. Vrml er et åbent textbaseret 3D format, der ved hjælp af en viewer eller plugin kan ses og interageres med igennem en almindelig browser ex. explorer eller netscape. Den store fordel ved vrml er at formatet er åbent og gratis. Det giver mulighed for selv at modificere i koden og distribuere den frit.

Store dele af vrml's funktionaliteter kan genereres via 3DstudioMax's helper-menu - her kan laves links, anchors, sound mm. Men andre dele skal stadig skrives ind, hvilket har resulteret i at jeg har lavet en vrml-fil der kalder alle de filer der genereres i løbet af workshoppen. Det er derfor vigitgt at man holder tungen lige i munden når man navngiver sine filer, så man ikke risikerer at de ikke loades i den store model.

Når alle delmodeller er modelleret og linket sammen, er det håbet at vi over noget drikkeligt kan afprøve og lege med den store model, der har 14.348.907 kombinationer.....

maps

Tanken er at hver deltager laver, scanner, fotograferer, tegner to maps der repræsenterer det program de er blevet tildelt. Det behøver ikke at ligne et parcelhus for at repræsentere "forstad", men der må gerne være sammenhæng imellem de to maps, så man kan se at densiteten øges eller falder - hvordan det gøres er op til jer!
Vrml understøtter kun få grafikformater, så maps skal være .jpg, .gif eller .png for at blive synlige på modellen. Størrelsen skal være 128px*128px - det er bestemt for at gøre det realistisk at se modellen via nettet, og for at give en ide om hvor meget "mapping" man egentligt kan få ud af et lille billede. Mappet fylder det samme når det "pakkes" ud af grafikkortet, men størrelsen har betydning når modellen skal ses via nettet, så vælg format med omhu - brug kun .png hvis du skal bruge alpha-kanalen.
Det gamle .png-format har nemlig den fordel at det kan indeholde en alpha-kanal, hvilket giver mulighed for at arbejde med avanceret transperens.
Hver deltager laver to maps - et til hver densitet - henholdsvis "deltagernummer"_a.extension og "deltagernummer"_b.extension - ex. 05_a.gif og 05_b.gif

modellen (se billeder under info)

inden den respektive template-model åbnes indstilles 3Dstudio's units - sørg for at indstille til metric, da vrml arbejder i meter.
Templatemodellen indeholder en række constraints, som er de felter ens model skal "tage fat i" så man sikrer sig at den færdige model bliver kontinuert og en anelse styret. Derudover indeholder modellen de kuber som hører til et deltagernummer og en densitet. Kuberne kan nu modificeres og boxmodelleres efter det tildelte program, volumen og naboconstraints. Under utilities findes to glimrende redskaber - measure giver overblik over det samlede volumen af modellen, og polygoncounter giver antallet af polygoner i modellen - dette må ikke overstige 1000 per kube!!
Ud over selve geometrien skal der opsættes et view, som repræsenterer eller viser modellen - det kan være langt fra eller helt tæt på - lav et kamera og navngiv det camera"deltager" - ex. camera05. Dette kamera vil komme til at indgå i den store model, og kunne aktiveres via et link der er indskrevet i abc.WRL.
Inden modellen exporteres, gemmes eller slettes alt undtagen det der skal være med i modellen - når dette er gjort exporteres modellen til en vrml-model. Der er en række indstillinger i exporteren, men brug de viste anvisninger.
Hver deltager exporterer to modeller - en til hver densitet - henholdsvis "deltagernummer"_a_orig.WRL og "deltagernummer"_b_orig.WRL - ex. 05_a_orig.WRL og 05_b_orig.WRL

Herefter linker abc.WRL til alle de individuelle filer, og skaber én stor model

no.
navn e-mail
01
lea louise andersen llan00@aod.auc.dk
02
jane nielsen jani99@aod.auc.dk
03
karsten bak kbak00@aod.auc.dk
04
rikke gramstrup nørgaard rgno00@aod.auc.dk
05
helle hagelskjær ringgaard hhri00@aod.auc.dk
06
trine skammelsen tska99@aod.auc.dk
07
esben colding broe ecbr00@aod.auc.dk
08
ole fryd ofry00@aod.auc.dk
09
jens trædmark jensen jtje00@aod.auc.dk
10
bo stjerne hansen bsha00@aod.auc.dk
11
hjalte haunstrup-skov hjalte@haunstrup-skov.dk
12
kristine dagnæs-hansen kdha00@aod.auc.dk
13
camilla holm christensen jchc00@aod.auc.dk
14
martin heide pedersen mhpe00@aod.auc.dk
15
palmi freyr randversson pfra00@aod.auc.dk