Oplæg på arkitektskolen aarhus
01.02.2007 - arkitekten som it-udvikler
Hvem er jeg, hvad laver jeg, og hvorfor?
andreas lykke-olesen,
uddannet arkitekt fra aaa,
kommunikationsdesign 2000,
er/har været tilknyttet undervisnings- og forskningsprojekter på
aaa, a&d,
daimi og cavi,
har på interactivespaces
lavet phd-projektet "space
as interface - bridging the gap with cameras".
partner i arkitekturbureauet kollision
kollision er et arbejdsfællesskab, hvis primære
opgaver er projekter af udviklende karakter i spændingsfeltet imellem
arkitektur, interaktionsdesign og forskning - og ofte i samarbejde med
andre faggrupper. Projekterne forsøger at integrere og udvikle
informations- og kommunikationsteknologier i rumlige og arkitektoniske
sammenhænge - fra designprocessen til selve formgivningen.
Hvor startede jeg...
Hvad var jeg igennem...
Hvor kom jeg hen...
Hvor er jeg nu...
En af de teknologiske udfordringer
Teknologi flytter fra skærm og grå kasser til vores fysiske
miljø...
Oplagt mulighed for arkitekter...
Interaktionen imellem mennesker, teknologi og rum sætter fokus på
situation, aktivitet og brug...
Stiller krav til en forståelse for andre aspekter end dem man traditionelt
tænker indenfor design og arkitektur...
Don't think beauty in appearance, think beauty in interaction...
I det følgende præsenteres en række eksempler, der
kan åbne op for en afsluttende diskussion af designeres og arkitekters
mulige rolle indenfor dette felt.
Teknologi til procesunderstøttelse:
[ link ] Virtuel Scenografi
- blandinger af fysiske og digitale verdner i real tid.
[ link ] Havnen på spil - mixed
reality spil til inddragelse af borgere i planlægningsprocesser.
[ link ] ByensStemmer
- inddragelsesredskab der udnytter det fysiske rum.
Interfaces i det fysiske miljø:
[ link ] STATIC!
- design af indlejret teknologi, der visualiserer energiforbruget.
Interaktionsdesign der udvider bibliotekets rum og materialer
[ link ] Storysurfer
- kropslig interaktiv søgemaskine til børn.
[ link ] iFloor - biblioteket
som kommunikationsrum fremfor informationsrum.
[ link ] Book - 3D digital
udbygning af den klassiske bog.
[ link ] BibPhone
- det fysiske bibliotek som usynligt lydinterface.
Rumlige skærmbaserede interfaces
[ link ]
3D sitemap - rumlig organisering af data.
[ link ] RollingCube -
data organiseret på en 2D-flade.
[ link ] ProjectDiagram
- indholds- og relationsvisualisering af data
Er det en designers job?
Er der andre spørgsmål?
|