Oplæg ved [clinch] arrangement på Kunstakademiets
Arkitektskole, 08.11.04
Hvem er jeg?
Andreas Lykke-Olesen - uddannet arkitekt fra Arkitektskolen
Aarhus, afdelingen for KommunikationsDesign 2000.
Er/har været tilknyttet undervisnings- og forskningsprojekter på
aaa, a&d,
daimi og cavi
Hvad laver jeg?
Partner i arkitekturbureauet kollision.
Kollision er et arbejdsfællesskab, hvis primære opgaver er
projekter af udviklende karakter i spændingsfeltet imellem arkitektur,
kunst og forskning - og ofte i samarbejde med andre faggrupper. Projekterne
forsøger at integrere og udvikle informations- og kommunikationsteknologier
i rumlige og arkitektoniske sammenhænge - fra designprocessen til
selve formgivningen.
Ph.D. studerende på Institut for Deisgn, Arkitektskolen
Aarhus, arbejder på InteractiveSpaces,
under ISIS Katrinebjerg,
med projektet Spaceasinterface.
InteractiveSpaces is an interdisciplinary research center bringing together
architecture, engineering, and computer science with the research mission
to create new concepts for future interactive spaces. InteractiveSpaces.net
also bring together companies and public researchers in a R&D activities
leading to new products and services for specific domains.The research
activities focus on six themes which may be applicable to one or more
of the application domain projects undertaken in the center. The application
domains to be studies include schools, libraries, museums, homes and specific
workplaces and homes.
Spaceasinterface deals with the emergence of pervasive
computing in our surrounding space that contains both physical and virtual
proporties. Interacting with these environments require a new way of understanding
the relation between space and technology. To me interactions should not
only be limited to simple displays but be a part of and take place in
the space, and in that way using the space as the interface. This is done
by combining the spatial and technological properties with the user as
an interacting device – speaking to, gesturing with, moving in and
touching the surrounding space. That way our interactions with technology
gets a closer relation to the environments they are applied to.
Arbejdet i tværfaglige og tværinstitutionelle projekter kræver,
tror jeg, en ydmyghed overfor sit eget fag og en indsats for at tilegne
sig en indsigt i andre fagligheders problemstillinger og metoder, så
man kan udnytte hinanden så meget som muligt.
Sammenspillet imellem den institutionelle forskningsverden og en reflekteret
men mere intuitiv praksis har ført til en række skæve,
polemiske og udfordrende projekter. Disse søger både at udvikle
nye metoder til at skabe og styre designprocessen, og ligeledes give nye
bud på andre områder hvor arkitektens faglighed kan komme
i spil.
Mulige cases:
Virtual Set Design,
forskningsprojekt under kulturministeriet imellem
aaa, imv
og cavi
Playful Interaction, forskningsprojekt
under EU (DC1) - workspace
Augmented Table, privat
3D sitemap, privat
Book, kollision
med peter skaarup
Block, kollision
med peter skaarup
Mixis,
interactivespaces og pervasive healthcare, under ISIS Katrinebjerg
eMote, interactivespaces,
under ISIS Katrinebjerg
iFloor, interactivespaces,
under ISIS Katrinebjerg
Et par bud på hvordan man agere innovativt
i studietiden med henblik på fremtiden?
01 indgå fællesskaber både
indenfor og udenfor institutionen
02 lave skoleopgaver der peger ud i verden
03 starte virksomhed og lave opgaver
04 besidde en generel åbenhed - så
den man troede man skulle blive kan blive en anden
05 udnytte den nye studiemodel og shoppe
relevante kurser på andre institutioner - ex. organisationsteori,
perceptionspsykologi....
|