Dette er websiden for
en én-dags workshop der blev afholdt 04.03.03 på A&D
i aalborg. Workshoppens formål er at give indsigt i interaktive
webbaserede modeller.
Samtidig er det et forsøg i at lade, i dette tilfælde, studerende
skabe dele til en større online model, der kan konfigureres til
intet mindre end 14.348.907 modeller.
For at se modellerne skal en vrml-client være installeret,
er den ikke det, kan den hentes her:
http://www.parallelgraphics.com/products/cortona/download/iexplore
Workshoppen afholdes med 15 studerende fra 8. semester på Urban
Design. Reglerne for hvordan og hvor meget der skal modelleres indenfor
hvert enkelt domæne kan læses herunder. De studerendes individuelle
arbejder kan ses under participants og den samlede model kan ses under
models. Billeder fra selve workshoppen ligger i gallery.
God fornøjelse - andreas lykke-olesen
generelt
Workshoppens mål er dels at se på en række redskaber,
der kan bruges til at skabe online 3D-verdner, med en hvis mængde
interaktion; og dels at teste vrml som et rumligt, planlæggende
værktøj, der kan involvere en række "designere"
på én gang. Jeg har ikke prøvet dette setup før,
og håber derfor at vi via workshoppen kan diskutere nogle af de
muligheder og begrænsninger der er i værktøjet.
Der skal arbejdes med to programmer - photoshop til at lave to textures
pr deltager, og 3DstudioMax til at modellere delmodellerne inden de samles
i den endlige vrml-fil. Vrml er et åbent textbaseret 3D format,
der ved hjælp af en viewer eller plugin kan ses og interageres med
igennem en almindelig browser ex. explorer eller netscape. Den store fordel
ved vrml er at formatet er åbent og gratis. Det giver mulighed for
selv at modificere i koden og distribuere den frit.
Store dele af vrml's funktionaliteter kan genereres via 3DstudioMax's
helper-menu - her kan laves links, anchors, sound mm. Men andre dele skal
stadig skrives ind, hvilket har resulteret i at jeg har lavet en vrml-fil
der kalder alle de filer der genereres i løbet af workshoppen.
Det er derfor vigitgt at man holder tungen lige i munden når man
navngiver sine filer, så man ikke risikerer at de ikke loades i
den store model.
Når alle delmodeller er modelleret og linket sammen, er det håbet
at vi over noget drikkeligt kan afprøve og lege med den store model,
der har 14.348.907 kombinationer.....
maps
Tanken er at hver deltager laver, scanner, fotograferer, tegner to maps
der repræsenterer det program de er blevet tildelt. Det behøver
ikke at ligne et parcelhus for at repræsentere "forstad",
men der må gerne være sammenhæng imellem de to maps,
så man kan se at densiteten øges eller falder - hvordan det
gøres er op til jer!
Vrml understøtter kun få grafikformater, så maps skal
være .jpg, .gif eller .png for at blive synlige på modellen.
Størrelsen skal være 128px*128px - det er bestemt for at
gøre det realistisk at se modellen via nettet, og for at give en
ide om hvor meget "mapping" man egentligt kan få ud af
et lille billede. Mappet fylder det samme når det "pakkes"
ud af grafikkortet, men størrelsen har betydning når modellen
skal ses via nettet, så vælg format med omhu - brug kun .png
hvis du skal bruge alpha-kanalen.
Det gamle .png-format har nemlig den fordel at det kan indeholde en alpha-kanal,
hvilket giver mulighed for at arbejde med avanceret transperens.
Hver deltager laver to maps - et til hver densitet - henholdsvis "deltagernummer"_a.extension
og "deltagernummer"_b.extension - ex. 05_a.gif og 05_b.gif
modellen (se billeder under info)
inden den respektive template-model åbnes indstilles 3Dstudio's
units - sørg for at indstille til metric, da vrml arbejder i meter.
Templatemodellen indeholder en række constraints, som er de felter
ens model skal "tage fat i" så man sikrer sig at den færdige
model bliver kontinuert og en anelse styret. Derudover indeholder modellen
de kuber som hører til et deltagernummer og en densitet. Kuberne
kan nu modificeres og boxmodelleres efter det tildelte program, volumen
og naboconstraints. Under utilities findes to glimrende redskaber - measure
giver overblik over det samlede volumen af modellen, og polygoncounter
giver antallet af polygoner i modellen - dette må ikke overstige
1000 per kube!!
Ud over selve geometrien skal der opsættes et view, som repræsenterer
eller viser modellen - det kan være langt fra eller helt tæt
på - lav et kamera og navngiv det camera"deltager" - ex.
camera05. Dette kamera vil komme til at indgå i den store model,
og kunne aktiveres via et link der er indskrevet i abc.WRL.
Inden modellen exporteres, gemmes eller slettes alt undtagen det der skal
være med i modellen - når dette er gjort exporteres modellen
til en vrml-model. Der er en række indstillinger i exporteren, men
brug de viste anvisninger.
Hver deltager exporterer to modeller - en til hver densitet - henholdsvis
"deltagernummer"_a_orig.WRL og "deltagernummer"_b_orig.WRL
- ex. 05_a_orig.WRL og 05_b_orig.WRL
Herefter linker abc.WRL til alle de individuelle filer, og skaber én
stor model
|